nej - ricinolja hjälper inte

Jag tror knappast det är någon som kunnat undgå alla tjejers överkonsumtion utav ricinolja och dess mirakulösa resultat?

Ledsen, men vad skulle det vara som möjligtvis skulle få håret att växa snabbare? Möjligtvis att håret skyddas av oljan och smörjs in så att det inte går av som vid användning utav värmetänger och andra påfrestningar. Men allt detta om att håret skulle växa 5 cm i månaden istället för 1 cm...?

Om folk inte vet vad största delen av håret består av så kan jag ta och berätta det: DÖDA HUDCELLER. Vad skulle få kroppen att producera mer döda hudceller? en olja? Det är klart håret känns bättre när man använder sådan fet olja som gör håret glansigt, smörjer in och på så sätt tar bort frissigheten. Men förmodligen skulle det funka lika bra med vilken olja som helst.

Jag tror att det känns som håret växer fortare p.g.a att det skyddas av oljan och därmed inte torkar ut och går av som torra & slitna hår gör av alla olika sorters påfrestningar.

Hårets tillväxt påverkas av hur mycket faktorer som helst, exempelvis kostvanor, motion, stress, sömn m.m.
Stressar man för mycket kan man tappa ovanligt mycket hår, även många gravida tappar hår, personer som inte mår bra p.g.a hälsan kan tappa ovanligt mycket hår, ja det finns många faktorer som kan leda till håravfall.
Din kost är viktig för hårets uppbyggnad, glöm int det!


Mitt tips:

  • Ät en varierad kost- se till att maten är rik på protein, E & B - vitamin som stärker och är fuktbevarande, Men glöm inte resten av alla vitaminer som även de har sin positiva effekt för kroppens funktion, upptagningsförmåga, ämnesomsättning m.m.
  • Sov bra, motionera, försök att undvika stress
  • Vårda håret väl! Använd bra shampo och balsam - som är riktigt fuktbevarande. Du behöver inte alltid tvätta håret med shampo, balsam tar också bort smuts och fett. Använd inpackning ca 1 gång i veckan.
    Använd vårdande produkter efter dusch och vid styling.


Jag säger inte att det är fel med ricinolja, men jag har svårt att tro på att en olja skulle kunna tränga in i huden och påverka kroppens produktion av hudceller...

TÄNK PÅ ATT: det är bara den delen av håret som växer ut som kan tillgodose alla vitaminer och bra näringsämnen, det är då du kan påverka håret inifrån. Det redan utvuxna håret kan ex. inte ta del av att du börjar käka bättre och får i dig mer vitaminer. Men spröda hårstrån sluts/limmas igen till viss del av hårvårdsprodukter.

Tänk också på att om du har färgat hår och väljer att använda ricinolja eller någon annan form av olja till ditt hår för att skydda det, så suger det ut en hel del av färgen. Är du rädd om din hårfärg skulle jag inte välja att använda så mycket olja som många gör med denna metoden med ricinolja.

MEN, jag ska testa ricinolja bara för att jag inte tror på det. Skadar gör det ju i alla fall inte.
/hgmn
Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

        Kom ihåg mig?
rss feed
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!